Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

18 okt 2011

QR-koder med många uppgifter

QR-koder har blivit ett populärt sätt att förmedla information. Det som är speciellt med just QR-koder till skillnad från ”vanliga” streckkoder som vi exempelvis kan se på matvaror är att de kan innehålla mer information. Nu används QR-koderna bl a i annonser och på visitkort, ja t o m i kvartalsrapporter. I framtiden kanske i matrecept ……..

För att du ska kunna läsa av en QR-kod måste du först ladda ner en applikation på mobilen som innehåller en QR-scanner. Du riktar sedan mobilkameran mot koden och när läsaren har uppfattat informationen laddar den ner det som var kopplat till koden. Det kan vara en text, bild, film eller annan information.

Eftersom de flesta moderna mobiltelefonerna kan läsa av QR-koder har dess användningsområde ökat rejält de senaste åren. Inte minst i annonser används koder flitigt. Många företag har även börjat använda sig av QR-koder för att låta sina kunder ta del av olika erbjudanden samt handla smidigt genom att enbart scanna koden.

Det är dock inte bara i reklamsammanhang som koder används utan fler och fler har börjat ha QR-koder med sina kontaktuppgifter på sina visitkort. Personen som då scannar visitkortet får kontaktuppgifterna direkt inlagda i mobilen. Väldigt praktiskt om inte annat!

Man kan tänka sig att detta bara är en början på var vi kommer att se QR-koder i framtiden. Kanske kommer det att finnas QR-koder i olika matrecept som vi bara kan scanna för att köpa och få ingredienserna levererade till dörren? Vad tror du?

Om du har en smart-phone och inte redan har en QR-scanner finns det en hel del olika program, både i Appstore och på Android market, som kan läsa QR-koder. Exempelvis finns Moppers app och QR-läsare både för iPhone och Android.

Du kan också testa att göra egna QR-koder! Det finns en uppsjö av olika webbaserade tjänster som genererar QR-koder! En rolig och gratis QR-generator är KAYWA.

Inlagt av gästbloggare Louise Richardson.

Uppdatering 20111021 – artikel i dagens Resumé om Smittande reklam

Kommentarsfältet är stängt