Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

5 okt 2012

Så sprider du ditt digitala innehåll

Idag var det dags igen för MiG:s (Marknadsföreningen i Göteborg) populära frukostklubb. Denna gång var det byrån Spoon som föreläste om hur man når ut med sitt digitala innehåll. Peter Mohlin, vice vd på Spoon, gav oss ett par konkreta tips:

1. Publicera och driv trafik till de egna kanalerna genom att publicera innehåll på företagets egna plattformar, exempelvis facebook, youtube, och länka till dessa från andra kanaler.

2. Varje story behöver sin egen distributionsteknik och PR-plan då alla stories har olika syften och innehåll. Använd därför olika kanaler beroende på vad ditt innehåll handlar om.

3. Hitta onlinemedier och bloggare som är relevanta för det ämnesområde som ditt innehåll berör och kontakta dem.

4. Genom att analysera statistiken för ditt innehåll i en viss kanal kan du på så sätt finna vilka som är dina ambassadörer och distributörer. Bli vän med dessa och förse dem med det material som de kan vara intresserade av.

5. Google, google, google, google och google: Google är en av de allra viktigaste distributörerna. Därför är det extremt viktigt att synas där. Var noga med att använda rätt rubriker, nyckelord och rätt plattform/kanal för ditt digitala innehåll samt tänk på att uppdatera det frekvent.

6. GoogleAdwords, Buzzador och GoViral är några av de tjänster som man kan använda sig av om du vill att ditt digitala innehåll ska nå större spridning på nätet.

En bra sammanfattning tycker vi som ofta jobbar med liknande/samma frågor och uppgifter!

Inlagt av Louise.

Kommentarsfältet är stängt