Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

23 maj 2014

SD’s EU-val

SDDet började med proteststormen mot partiets reklamutskick till svenska hushåll. Många visade sitt missnöje genom att instagramma SD’s informationsblad som toalettpapper, hundleksaker och dockkläder. Även Facebookgruppen ”Brevbärare mot rasism” bildades.

Kort därefter kom SD’s principprogram innehållande bilder av en blond flicka på en sommaräng. SD gjorde allt för att förmedla bilden av det typiskt svenska, problemet var bara att fotona var tagna i Lettland och flickan bodde i Riga.

Som slutspurt inför EU-valet lanserades ”tiggerikampanjen” och en något märklig reklamfilm från SD-kvinnor; en lättklädd, storbystad blondin + en solbränd, vältränad kille (och en and!) ska få svenskarna att ”säga nej till extremfeminism och EU-federalism och välja Sverige”.

Oavsett politisk uppfattning måste trovärdigheten i SD’s marknadsföring ifrågasättas. Filmen från SD-kvinnor är så lågbudget att det blir pinsamt och mest liknar en parodi, att det handlar om organiserat tiggeri baserar SD på ”sina egna upplevelser i Stockholm” och flickan från Riga, ja det kanske istället visar att Sverige inte klarar av att vara så ”självständigt”.

Foto: Bild från SD’s film

Inlagt av: Josephine Ferguson

Kommentarsfältet är stängt