Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

6 apr 2010

Size zero säljer

Det var när begreppet size zero (svensk storlek 30) skapades som det extremt smala idealet började uppmärksammas ordentligt. Nicole Richie, Victoria Beckham och Olsen-tvillingarna visade upp sina beniga kroppar och så var trenden satt.

Det skylls på media och modevärlden och i förra veckan fälldes H&M för att ha använt sig av en alldeles för smal modell (21-åriga Chanel Iman) i sin reklamkampanj. Jag kan räkna upp ytterligare 50 företag som använder sig av modeller med den minimalistiska kroppsformen. Det måste finnas bättre och mer verksamma sätt att angripa det här onaturliga idealet på.

Modeindustrin skapar trender och värderingar och ska det ske en förändring måste det börja inifrån. Mode handlar om drömmar och illusioner, som Karl Lagerfeld säger. Och så länge det konceptet säljer så kommer branschen att fortsätta på samma sätt.

För några år sedan gjorde den brittiska fd sångerskan Louise Redknapp en uppmärksammad dokumentär där hon på 30 dagar följde en strikt diet med målet att uppnå size zero. Syftet var att visa hur farligt det faktiskt är för kroppens organ att aldrig få tillräckligt med näring och hur detta förvrängda ideal påverkar unga tjejer (och killar).

Och ja, idealet är sjukt men dessvärre tidsenligt och det är uppenbart att unga påverkas av vad som visas i media. Jag provade själv efedrin när jag var ung (=yngre) och dum men kom aldrig iväg till gymmet utan slutade upp på akuten istället.

Vi lever i en bisarr värld med fullständigt extrema ideal. Modeller dör på catwalken, Coco Rocha anses vara för tjock och Ralph Lauren sätter rekord i retuschering. Överallt kan man läsa artiklar som ”Kom i form på två veckor” och ”Fixa vårformen snabbt”. Det mest sorgliga jag har sett hittills är dock alla pro-ana sajter. Cindy Crawfords 90-tals kropp framstår som hälsan själv.

Men kanske håller det som hittills präglat 2000-talet på att förändras? I höstas valde designern Mark Fast att använda sig av modeller i olika storlekar, V Magazine har gjort en ”size issue” och modellen Lara Stones relativt kurviga figur syns flitigt både i tidningar och på visningar. Jag hoppas att trenden håller på att vända och att användandet av ”vanliga” modeller är bestående.

Läs om Lizzi Miller, som väckte stor uppmärksamhet i höstas i den amerikanska tidskriften Glamour.
Och på DN finns en hel serie om ätstörningar – bl a Hanna startade en blogg – om att gå upp i vikt
Se även SundaLouise:  Ätstörningar i modellbranschen

Film: YouTube
Inlagt av: Josephine

Kommentarsfältet är stängt