Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

2 nov 2012

Skyfall i produktplacering

[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=6kw1UVovByw’]

Sedan Daniel Craig tog över stafettpinnen från Pierce Brosnan har gentlemannen James Bond sakta men säkert förvandlats till en stenhård actionhjälte. Ut med shaken Martinis och in med iskalla Heineken.

Produktplaceringen i Skyfall är lika tydlig som i tidigare 22 Bondrullar och innehåller egentligen inte mer extrem marknadsföring än vanligt. Bond firar 50 år inom brittiska säkerhetstjänsten och det är bara att konstatera att agenten fortfarande är big business. Det är många företag som vill ha sin del av kakan.

Efter att ha dödförklarats zoomar kameran in en smått alkoholiserad Bond; på en paradisö med en vacker kvinna på ena sidan och en Heineken på den andra. En ny, modern agent? Ålderskris? Rebranding? Eller bara nödvändigt när det kommer till finansiering?

Att Heineken gick in som sponsor i Skyfall och att Bond äntligen skulle få njuta av en kall öl på vita duken har varit känt sedan i våras och produktplaceringen är så uppenbar att den är omöjlig att missa. Faktiskt så uppenbar att det är svårt att minnas om agent 007 ens beställer in någon Martini under den drygt två timmar långa filmen.

Till och med Ola Rapaces bruna skor från Puma drar ögonen till sig trots tåg- och biljakt i rasande fart. Även klassiker som Barbourjackor, klockor från Omega, sångerskan Adeles hesa stämma och sist men inte minst, London så klart. En härlig mix av varumärken med hög igenkänningsfaktor.

Men är det inte just det här klassiska konceptet  – nu dock kompletterat med finkulturknorr som bl a deklamation av Tennyson-dikt – som gör att vi redan längtar efter nästa Bondfilm?

Film: YouTube

Inlagt av: Josephine

Kommentarsfältet är stängt