Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

8 jul 2010

Smart had one good idea and that was stupid

 

I förra veckan vann Diesels kampanj ”Smart may have the brains but stupid has the balls, be stupid” Grand Prix i Cannes Lions Outdoor-kategori. Sedan dess har reklamen höjts till skyarna runt om i världen men nu riktas även stark kritik mot det italienska klädföretaget.

ASA (The Advertising Standards Authority) har tagit emot 33 anmälningar som menar att Diesels kampanj inte är lämplig för ungdomar och att budskapet uppmuntrar asocialt beteende. På Diesel försvarar man sig med att annonserna visar ”strong women” och ska inspirera till ”a life less ordinary”.

Jag var kritisk först men jag tycker faktiskt att kampanjen är skitbra! Jag gillar annorlunda reklam som utmanar och provocerar (även om jag mest associerar vissa delar av ”Be stupid” till dumma fyllegrejer). Men man kommer inte ifrån att ”Be stupid” syns och vågar, är annorlunda och snygg.

Jag misstänker att Diesel kommer att öka sin försäljning genom sin uppmuntran till att våga ta risker, tänka med hjärtat och tro på sina idéer. Jag har inte shoppat Diesel sedan högstadiet men det kanske är dags igen?! Dock är jag övertygad om att kampanjen har tagits fram av ett gäng som är allt annat än stupid.

Byrån Anomaly ligger bakom kampanjen och som modeller syns bl.a. Georgia Frost och kändisdottern Pixie Geldof.

Film: YouTube

Inlagt av: Josephine

Kommentarsfältet är stängt