Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

9 feb 2012

Sökoptimering fusk eller inte?

Google

Att just den egna webbsidan ska nå topplacering på t ex Google är något som de flesta eftersträvar. Därför används numera flitigt en hel del olika tekniker och metoder, s k SEO – Search Engine Optimization. Men det finns olika åsikter om sökoptimeringens för- resp nackdelar.

När  Unni  Drougge för ett tag i sin krönika ”Sökoptimering är en cancercell” i Computer Sweden skrev om hur ”man kan fuska sig till en bättre plats i kön via sökoptimering” väckte det en viss uppståndelse. Det retade upp många SEO-konsulter och skapade en debatt kring just sökoptimering – handlar det om att ”fuska sig” till en bättre plats eller inte.

Vi frågade webbkonsulten Markus Axelsson på Tigerton om hans åsikt i frågan:

”Även om Google blir bättre och bättre är det fortfarande ganska enkelt att ”fuska” sig till en högre placering än vad man ”förtjänar”, vad man nu menar med det. Det är ju en hårfin gräns mellan fusk och webbens styrka – att alla har samma möjlighet.

Men i framtiden tror jag inte att du som idag kan klå dina konkurrenter bara genom att köpa dig ett antal inlänkar från något SEO-företag. Istället kommer bra innehåll och en genomtänkt strategi inom sociala medier vara det som avgör hur högt upp du hamnar i sökresultaten.

Sedan måste man också ställa sig frågan vad en hög Google-placering är värd alla gånger. Om du inleder din hemsida med ”Frisör i Härnösand, vi är en frisörsalong i Härnösand som klipper moderna frisyrer för alla som vill ha klipptid i Härnösand.”, så kanske du får många besök från Google, men frågan är hur många kunder du får? Det är inte fusk, bara dålig svenska.”
……………………………………………………………………………………………………………………………

Det finns som sagt ett flertal metoder och tekniker inom SEO men det vanligaste är att man delar upp dessa i On Page och Off Page metoder.

  • On Page-metoderna handlar mestadels om att modifiera den egna webbsidan så att sökmotorerna lättare hittar till just din sida.  Detta görs genom att skriva rätt rubriker, rätt nyckelord osv.
  • Off Page-metoderna handlar istället om att öka webbsidans tillgänglighet genom att få andra webbsidor att länka till sin egen. Genom att ha en webbsida som många länkar till hamnar man högre upp bland sökresultaten i sökmotorerna. Detta garanterar i sin tur att Google-användaren får upp de bästa sidorna med riktigt innehåll när han eller hon söker på ett visst sökord på Google.
  • Dessutom finns det också ”fula” metoder för sökoptimering, varav Black Hat SEO är en av dem. När man arbetar med Black Hat SEO använder man oschyssta, ofta spammade, metoder för att hamna högre upp i sökresultaten på Google.

Frågan är då bara när dessa sökoptimeringsmetoder går över gränsen till att bli oärliga. När blir det ”fel” att skriva så att sökmotorerna hittar, handlar det inte bara om att beskriva sin verksamhet med rätt nyckelord?

Eller handlar sökoptimering i sig trots allt om att fuska sig till en bättre plats i kön?

Vad tycker du?

seo.n.nu kan du läsa mer om vad sökoptimering är och vilka metoder som används.

Du kan också lyssna på P3s program som handlar om Googles makt, sökmotoroptimering och så kallade ”Black Hats” .

Slutligen finns intressant information att läsa i Internetworlds artikel ”Skriv så att sökmotorerna hittar”.

Kommentarsfältet är stängt