Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

15 jul 2013

Sweat for water

PR

Får det lov att vara ett glas svett? För att uppmärksamma bristen på rent vatten i världen lanserar Unicef en svettmaskin. Och vad passar inte bättre än att introducera denna fantastiska uppfinning under världens största fotbollsturnering – Gothia Cup, ett evenemang där svetten minst sagt lackar. Både deltagare och besökare uppmanas att lämna in svettiga träningskläder och för den som vågar finns det även möjlighet att släcka törsten med ett glas svett.

PR-byrån Deportivo står bakom kampanjen och tog hjälp av mekatronikern Andreas Hammar för att lyckas med den komplicerade konstruktionen. Maskinens reningskomponent kommer från HVR Water Purification AB och är framtagen i samarbete med KTH i Stockholm.

– Det finns flera erkända tekniker för att samla och rena vatten. Den tekniska utmaningen i att bygga svettmaskinen liknar de som finns inom rymdindustrin, där varje smutsig vattendroppe, vare sig det kommer från kylvatten, urin, eller just svett, är ovärderlig. Det låter otroligt, men det utvunna vattnet är till och med renare än svenskt kranvatten, säger Andreas Hammar.

Under eftermiddagen fick Tobias Hysén och Mohammed Ali Khan äran att inviga svettmaskinen som man hoppas ska omvandla svett till vatten från 70 nationaliteter. Syftet med Unicefs och Gothia Cup’s samarbete är att uppmärksamma bristen på rent vatten i världen, något som 780 miljoner människor saknar.

Foto: Unicef

Inlagt av: Josephine Ferguson

Kommentarsfältet är stängt