Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

20 feb 2015

Swedish bodies

Skärmavbild 2015-02-19 kl. 14.03.44

Cindy Crawfords oretuscherade kropp finns just nu att beskåda då bilden från en plåtning för Marie Claire råkade läcka ut i media. Överallt hyllas Cindy för sin naturliga kropp som ser ut att tillhöra den 48-åriga tvåbarnsmamma som hon faktiskt är. Något som däremot är hårt retuscherat, om man ska tro ryktet, är Lily James midja i nya filmen Berättelsen om Askungen. Disney hävdar givetvis att det bara handlar om en extremt åtsnörad korsett (frågan är vad som är värst?!).

Alla dessa kroppar; nakna, retuscherade eller ej, kvinnliga, manliga, smala, tjocka. De väcker alltid uppmärksamhet, fascinerar, upprör och verkar kunna marknadsföra i stort sett vilken produkt som helst. Nu även träskor!

Senast ut att använda en perfekt kropp i reklamen är helylleföretaget Swedish Hasbeens. Som säljer träskor – av den typen som din mormor hade. Enligt grundaren Emy Blixt har företaget inspirerats av starka kvinnor som Grace Jones, Debbie Harry och Vivienne Westwood och de helnakna (vältränade, stylade och skitsnygga) kropparna på hemsidan ska få konsumenterna att vilja ta tillbaka sina kroppar genom att vara ”naken och naturlig”. Hrm, det brukar låta så… Skor på nakna kroppar är inget nytt.

Naket drar till sig uppmärksamhet och säljer ju som bekant men eftersom nu kroppen är så naturlig kanske detta inte ständigt behöver påpekas? Och måste man exponera sin kropp bara för att den är naturlig? Tanken med Swedish Hasbeens-kampanjen är god men hade dessutom varit trovärdig om företaget verkligen vågat visa upp just naturliga, oretuscherade kroppar.

Bild: Skärmdump från Dagens Media

Inlagt av: Josephine Ferguson

Kommentarsfältet är stängt