Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

17 sep 2009

Tydlig kommunikation – ger trovärdighet – ger klirr i kassan

Sasja Belik, Nordea, inspirerar på Solbergs årsredovisningdag i Göteborg

Att uppnå och upprätthålla trovärdighet är en viktig ingrediens inte minst för noterade bolag. Behovet har blivit tydligare med ett ökat antal ödesdigra skandaler (Carnegie, Skandia, Enron m fl) i takt med att informationsflödet blivit mer omedelbart och tillgängligt för alla.

Intressant är även hur allt fler bolag vänder omvärldens förväntningar vad gäller exempelvis kommunikation av hållbarhetsarbete till sin fördel med i slutändan stärkta finansiella resultat.

Intresserad som jag är av dessa kommunikationsaspekter var det ett nöje att på Solbergs årsredovisningsdag lyssna till talare som, kanske främst ur ett rapportperspektiv, pratade kring de noterade bolagens möjligheter att generera trovärdighet och börsvärde under dessa omständigheter.
Analys- och redovisningsexperten Peter Malmqvist pratade om hur bolagen kan förbättra aktievärdet genom att presentera fakta som är direkt hänförbara till poster i resultaträkningen. Åse Bäckström från KPMG kopplade samman hållbarhetsredovisning med redovisning och affärsnytta. Sasja Beslik, ansvarig för Nordeas SRI (Social Responsible Investments) pratade om hur fler bolag borde se den kommersiella nyttan och värdet i det sociala ansvaret och hur det stärker bolagens varumärke. Sasja pratade även engagerat om hur han och hans kollegor kan ta sitt ansvar för vår framtid genom att ställa krav på de bolag där de ska investera.

Det är inte svårt att kommunicera väl genomtänkta värderingar och väl genomfört hållbarhetsarbete. Utmaningen ligger – som alltid – i att uppifrån och ner vara samstämmig och tydlig i värderingar och påföljande kommunikation.

Inlagt av: Charlotte

Kommentarsfältet är stängt