Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

6 Nov 2014

Vad skapar engagemang på Instagram?

Skärmavbild 2014-11-04 kl. 16.58.34
Dubbelt så många svenskar finns på Instagram jämfört med föregående år enligt rapporten ”Svenskarna och internet 2014”. Det är den kanal som ökar mest och hela 28 procent av svenskarna finns nu där. En nyhet som inte gör oss förvånade – Instagram är omtyckt och det är också en utmärkt mötesplats för konsumenter och företag.

Resumé skrev tidigare i veckan om Simply Measured som analyserat hur storbolagen använder Instagram. Nike med sina 7,4 miljoner följare är ett av företagen i undersökningen. Resultatet är intressant och de listar 14 punkter vad som funkar och hur man som företag bör göra för att lyckas på Instagram. Här är några exempel från artikeln:

  • Posta minst ett inlägg per vecka – det gör 73 procent av de undersökta företagen
  • Ha tålamod – 50 procent av kommentarerna kommer under de första sex timmarna, resterande under de första 48 timmarna och 10 procent efter 13 dagar. I genomsnitt har de undersökta företagen 216 kommentarer på ett bra inlägg.
  • Använd mentions – mentions ökar engagemanget med 56 procent.
  • Minst en hashtag – 88 procent av inläggen innehåller minst en hashtag, 91 procent har sju eller färre. Färre är dock att föredra.
  • Namnge platsen – att berätta var man befinner sig ger 79 procent mer engagemang.

Läs hela listan på de 14 punkterna här.

Inlagt av: Ann-Sofie
Skärmdump från Nikes Instagram

Kommentarsfältet är stängt