Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

8 maj 2014

Välkommen till folkligheten

2014-05-08 08.11.53
Varje företag är ett medieföretag och alla kan bli medieutgivare
konstaterade Sarah Larsson Bernhardt, content media creator på Knowit och Deeped Niclas Strandh, creative planner på United Power och Deepedition DigitalPR, på morgonens populära frukostföreläsning anordnad av Kntnt på Lindholmen i Göteborg.

Det digitala är nu folkligt men hur kan man använda det på bästa sätt för att skapa engagemang, klick och delningar?

Första steget är att förutse och förstå, inte minst varför vi delar saker. Fyra olika anledningar togs upp: vi vill upplevas som smarta, vara roliga eller väcka känslor, skapa en grupptillhörighet eller säkerställa vår sociala status. Genom att förutse och förstå adderar man värde till sitt budskap. Därefter gäller det att skapa innehållet, förvalta det och sedan dela och sprida.

Föreläsarna tog upp flera exempel på hur man kan göra för att nå ut med sitt budskap: skapa användargenererat material där Instagram är ett lysande alternativ. Vara med där det händer, använda sig av realtidsmarknadsföring eller varför inte så kallad piggybacking – hoppa på något aktuellt och göra sin egen kopia. Här tog de upp Höganäs kommuns egen version på The Epic Split som nu har över 360 000 visningar på Youtube.

Don´t plan to be viral, plan to be awesome var morgonens sista uppmaning. En bra sammanfattning på en intressant föreläsning som varmt rekommenderas!

2014-05-08 08.54.29
Sarah och Deeped håller också kurser på Berghs, mer information om deras koncept som de kallar #socialbydefault finns här.

Inlagt av Ann-Sofie

Kommentarsfältet är stängt