Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

26 jun 2012

Världens bästa reklamfilm

[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=aMfSGt6rHos’]

I lördags avslutades den årliga internationella reklamfestivalen Cannes Lions som också brukar kallas för ”reklam-VM”. Till denna festival kommer tusentals besökare för att se vilka reklamskapare som vinner guld-, silver- och bronslejon inom olika kategorier såsom film, media, PR, cyber och design mm.

I år gick det bättre än någonsin för svenska reklamskapare. De svenska byråerna slog nämligen vinstrekord då de tog hem 48 lejon under årets reklamfestival! Bäst gick det för svenskarna i Cyberkategorin då de svenska byråerna kammade hem hela tio lejon. I PR-kategorin blev det totalt åtta lejon för Sverige.

Bland de mest omtalade är reklamguldet till Sveriges twitterkonto @Sweden. Twitterkontot @sweden drivs nu av Svenska Institutet och turistorganisationen Visit Sweden och det är byrån Volontaire som ligger bakom kampanjen ”Curators of Sweden”.

Filmen som tog hem ”Le Grand Prix” i Cannes Lions prestigefulla film-kategori var reklamfilmen ”Back to the start” som gjordes av amerikanska Creative Artists Agensy för snabbmatskedjan Chipotle. Filmen ska avspegla snabbmatskedjans filosofi om hur viktigt det är att råvarorna kommer från ett hållbart jordbruk.

Här kan du se alla årets vinnare i Cannes Lions 2012!

Inlagt av Louise.

Video:

Youtube

Kommentarsfältet är stängt