Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

20 sep 2011

Varumärken i sociala medier

Fick en guide innehållande en beskrivning av de mest populära social media platforms. Ett riktigt intressant häfte med små tips angående hur företag bäst kan använda sig av sociala medier för varumärkesbyggande och vad man bör tänka på.

Efter att ha läst igenom A Brand Owner’s Guide to Social Media kan jag konstatera följande:

1. Sociala medier används för att stärka och bygga relationer mellan människor och företag.

2. Sociala medier underlättar interaktiv kommunikation.

3. Sociala medier fungerar som värdefull och kostnadseffektiv marknadsföring.

Givetvis finns det som alltid risker och då det gäller varumärkens närvaro inom sociala medier bör man ha koll på nedanstående:

1. Vem äger egentligen innehållet som du ”postar” på t.ex. Facebook? Många forum kräver att du som användare ger upp vissa immaterialrättsliga tillgångar.

2. Många platforms ändrar ofta användarvillkoren utan att tillhandahålla klar och tydlig information om detta.

3. Vad händer med den information som du laddar upp (t.ex. filmer och foton?). Missbruk av UGC kan skada både varumärkets image och goodwill.

Har ni några tips på hur företag bäst använder sig av sociala medier? Finns ert företag på Facebook eller Twitter och hur gör ni i så fall för att undvika felaktig användning eller missbruk?

Häftet är framtaget av advokatbyrån Kilpatrick Townsend i USA.

Foto: Josephine

Inlagt av: Josephine

Kommentarsfältet är stängt