Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

28 sep 2018

Vem vann valet och varför?


Ett stenkast från vårt kontor sitter Meltwater – ett mediebevakningsföretag vars tjänster vi frekvent använder oss av för att se hur våra kunder syns i digitala och sociala medier.

Meltwater anordnar ofta intressanta seminarier och igår var vi på ett sådant med titeln Vem vann valet och varför? Inbjudna gäster var Per Schlingmann, författare och rådgivare, Bengt Johansson, professor vid institutionen för journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs Universitet och Gunilla Grahn-Hinnfors, ansvarig för stadsutvecklingsfrågor på Västsvenska Handelskammaren.

Sophie Hedestad, Marknadschef på Meltwater började med att presentera deras analys av valet i sociala medier. Fortfarande visar undersökningar att traditionella medier är den viktigaste informationskällan för väljarna men sociala medier får en allt större påverkan, inte minst i den yngre väljargruppen. Utifrån mätningar kunde Meltwater kora Centerpartiet som den stora vinnaren i sociala medier. Centern var det parti som fått flest omnämnanden och Annie Lööf var den partiledare som både synts mest och har flest antal följare. Det parti som däremot har flest följare är Sverigedemokraterna.

Per Schlingmann, som själv har stor erfarenhet av politisk kommunikation, gav sin syn på årets val och sammanfattade det hela med att det” inte handlade om någonting”. I stället var det en kakofoni av partiledares medverkan i olika medieformat och partiledare, som låstes in i olika format utan att själva få ut sin egen agenda. Han liknar valspurten vid en popcornmaskin där idéer sprutas ut kors och tvärs utan att få någon större inverkan. Att lyckas och slå igenom med sin agenda menar han handlar om autenticitet och att våga vara sig själv, vi vill följa personligheter.

I panelen  fortsatte sedan diskussionerna om partiernas och partiledarnas synlighet i digitala och sociala medier. Bengt Johansson kommenterade partiledarnas många medverkanden i olika medieformat med att det också är viktigt att kunna/våga vara sig själv och påminde om Margret Thatcher som inte ville hoppa i Stina Dabrowskis intervjuprogram.

Tack Meltwater för ett trevligt event!

Kommentarsfältet är stängt