Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

24 sep 2014

Volvos nyckel till framtiden?

HåkanS3

Spontana applåder och skratt. Det fick Volvo Cars VD Håkan Samuelsson när han igår berättade om den röda nyckeln inför 460 personer hos Börssällskapets första sammankomst för hösten.

Den röda nyckeln är en av komponenterna i den satsning på 75 miljarder kronor för att skapa nya Volvo Cars och öka lönsamheten, som Volvo gjort sedan kinesiska Geely köpte bilproducenten 2010.
”Prognosen för i år är att vi gör en vinst på cirka två miljarder kronor”, säger Håkan Samuelsson.
Totalt på alla marknader kommer Volvo att ha sålt 470 000 bilar i år.
”Det innebär att vi stänger året på all-time-high,” tillägger han.

Den stora satsningen på 75 miljarder börjar ge resultat. Minskade produktionskostnader i nya fabriker, starkare varumärke och nya bilmodeller är några av delarna i framgången. Tre nya fabriker har startats i Kina och när det gäller produktionstekniken jobbar Volvo idag med en gemensam plattform.
”Det betyder att allt som är dyrt är likadant hos alla modeller, till exempel avståndet mellan hjul och ratt. Genom plattformen sänker vi produktionskostnaderna avsevärt.”

Liten men tuff

”Är man liten får man vara tuff,” säger Håkan Samuelsson, VD på Volvo Cars, på tal om företagets stora satsning för att öka lönsamheten.

I satsningen ingår också att förstärka varumärket, som ända sedan 1927 haft säkerhet som grundläggande värde. Bilarna är idag förstärkta med härdat stål, men kanske märks säkerheten mest i mjukvaran i de nya modellerna. Håkan Samuelsson berättar om inbyggda barnstolar som med ett enkelt knapptryck går att fälla om barnet somnar, om inbyggt internet som kan meddela föraren när vägbanan är hal, om automatisk broms när en kollision är nära och om självkörande bilar där föraren kan kolla sin mail eller läsa tidningen under färd.
”Vi driver nu världens största test med 100 självkörande bilar i vanlig trafik. Att pendla med bil kommer att bli mindre problematiskt i framtiden”, konstaterar Håkan Samuelsson.

Håkan Samuelsson betonar att det är i Göteborg hela utvecklingen av nya bilmodeller sker. Göteborg är en av få städer i Europa med den kompetensen. Det har Volvo använt i marknadsföringen. När den nya XC90 lanserades presenterades den som ”Made by Göteborg”. Den allra nyaste och häftigaste modellen heter T8 Twin Engine. Den har både en elmotor och en förbränningsmotor, tillsammans på 400 hk.
”Den är byggd som en SUV, men man slipper känna sig som en miljöbov. Koldioxidutsläppet är bara 60 gr, det är mindre än utsläppet från de allra minsta bilarna idag.”

Det är i den här bilen den röda nyckeln finns. Den som gav Håkan Samuelsson spontana applåder. Den som kanske är Volvos nyckel till framgång. Vad är det då som är så speciellt med den? Jo, den är ytterligare en säkerhetsdetalj.
”Med den röda nyckeln kan bilen programmeras. Om du har en tonåring hemma, som övningskör, kan du programmera bilen till att till exempel inte gå fortare 100 km i timmen”, avslutar en påtagligt nöjd Håkan Samuelsson.

Fullsatt2

460 av Börssällskapets medlemmar lyssnade på Håkan Samuelsson, VD på Volvo Cars, på höstens första sammankomst.

Foto: Mari Dahl

Inlagt av: Mari Dahl

Kommentarsfältet är stängt