Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

22 jul 2010

118 800 svarar på allt

Question mark

Enligt en pågående kampanj ger bolaget 118 800 svar på alla frågor. Skicka ett SMS med din fråga och du får ett snabbt svar med relevant information. Det funkar bra på tydliga faktafrågor, mindre bra på ”nonsensfrågor”. Som man frågar får man svar, kan man säga. Men är det så enkelt?

De senaste dagarna har några ”olämpliga” svar publicerats i pressen. Visserligen som svar på knepiga frågor – men dock tvivelaktiga svar. Som t ex  Thimmie, som frågade vad han skulle bli när han blir stor och fick ett långt svar som avslutades ”ta med sig ett hagelgevär ut i djungeln och så att säga ta ner skylten”. Roligt?

Bolagets policy är att alla alltid ska få svar. Även ”svåra” frågor besvaras, men då blir svaren som tagna ”ur det blå”. T ex blev svaret på frågan om när en person skulle dö – Snarare än någon kan ana!

Jargongen är onekligen arrogant och det finns många som inte gillar den sortens humor. Det måste också vara svårt med gränsdragningen, det är väl därför det inte har funnits någon sådan. Vad är lämpligt/olämpligt i det enskilda fallet?

VD Markus Öhman, som själv svarar på en hel del frågor verkar tycka att det mesta är kul. Men nu ska man se över sina riktlinjer och frågor av ovanstående typ kommer inte längre att besvaras.

Hur som helst har säkert publiciteten kring 118 800 haussat tjänsten; om än tillfälligt. Ett antal extra frågor har garanterat trillat in. Sedan återstår den gamla vanliga frågan – är all PR god PR?

Mikaela var inte heller nöjd med svaret – Du låter som en traktor.
Så mycket kostar ett SMS.
Gunnar Bark tyckte inte om tjänsten förra året heller.
Tvivelaktig fråga får svar. Tveksamt svar?!
Reaktioner finns även i allehanda.se.
Och Västerbottens-Kuriren.
Liksom Nyheter 24
Tjänsten har ifrågasatts tidigare – se artikel i Dagen.

Foto: Flickr
Inlagt av Birgitta

Kommentarsfältet är stängt