Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

9 nov 2009

Alla gillar en god historia

I tider när historieberättande, istället för att gå i arv i familjen, transporteras runt jorden på en kort sekund kan det vara bra att vara med och berätta historierna kring det egna varumärket.

Rätt berättad kommer en god historia bidra till att skapa en positiv bild av företaget och främja affären. Årsredovisningen och hemsidan – två bra ställen av många att tänka storytelling, tänker jag. Icke heller ska man förringa storytelling i den interna kommunikationen när man strävar efter att hitta den rätta, unika känslan för företaget och dess verksamhet (jag säger bara IKEA!).

På ett ställe definieras Corporate storytelling så här: ”… berättelser om hjältar och kunder. Om misstag och visioner. Om hur det började. Om sorg och glädjeämnen och om vad man absolut inte gillar. Poängen är att dessa berättelser, när de skördats, kan användas som ett kraftfullt komplement till siffror, diagram, kartor och andra abstrakta bilder av företaget och verksamheten. Att corporate storytelling kan befolka varumärket med verkligheten.”

Någon annanstans läste jag “Whoever tells the best story, wins”.

Några exempel
Storytelling på kreafoniska. Fredrik Jerlovs historia. Titta på Ica-Stig  som även finns på Twitter . Ingvar Kamprad är en fantastisk storyteller och hans historier är alltid lika fascinerande.

Mer om storytelling
Wikipedia. På bloggen Storytellers.se finns mycket matnyttigt. Även så på sidan för boken Storytelling av Emma Axenbrant och Emma Dennisdotter. Ett bra exempel från Jajja Communications. Se även filmen The Impact Of Strategic Storytelling. Och Göran Adléns exempel om gräset på Yankee Stadium.

Filmen: Johnnie Walker, whiskeytillverkaren, har tagit fram en reklamfilm på över  5 minuter utan ett enda klipp, som lär vara den sanna storyn om Johnnie Walker. Den är producerad helt utan andra effekter än berättelsen.

Inlagt av: Charlotte

Kommentarsfältet är stängt