Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

1 jul 2014

Att marknadsföra en stad

Geocachern Jonas, skatebordåkaren Madde och löparen Sam är några av de som ska marknadsföra Stockholm på ett nytt sätt. I kampanjen This is my Stockholm visas en annan sida av staden upp, långt ifrån de traditionella reseskildringarna. Med en ny film varje dag låter de stockholmare berätta om sina liv och sin relation till sin hemstad.

Troligtvis en lyckosam satsning. Kampanjen är som klippt och skuren för sociala medier och filmerna är dessutom fantastiskt fina med en snygg grafisk inramning och en stillsam framtoning, utan löjliga och påklistrade säljargument. Något att inspireras av helt enkelt, storytelling och människors egna berättelser lockar!

Ett annat intressant initiativ lite på samma spår – att skildra människorna som gör staden, gjordes faktiskt nyligen också i Göteborg. Kvarter 23 heter projektet som vill uppmärksamma och väcka intresse för innerstaden och kasta ljus på de småskaliga företagen runt Grönsakstorget, Södra Larmgatan och Viktoriapassagen. Bakom idén står Cityhandlarna och kommunikationsbyrån Compañeros, som i samarbete med Reklamskolan i Göteborg har skapat korta och humoristiska filmer och kampanjer om ett urval av företagen i området. Se mer här.

”En stad är ingenting utan människor” kan man läsa på deras hemsida och det kan man inte annat än att instämma i!

Inlagt av Ann-Sofie

Kommentarsfältet är stängt