Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

26 feb 2012

Att mäta framgång i sociala medier

Att ha en närvaro på nätet är ett bra sätt för företag att etablera och upprätthålla relationer. För att nå framgången som alla vill åt är det dock essentiellt att bygga upp ett förtroende hos mottagarna. Man bör även ha klart för sig vilken plattform som passar bäst innan man ger sig ut i sociala medier-djungeln.

Häromdagen deltog Silverbakks grundare Fredrik Stenbeck vid ett seminarium hos Cision i Stockholm som handlade om att mäta framgång i sociala medier. Det var en väldigt intressant föreläsning där han gav oss bra och konkreta tips på just varför det är så viktigt att mäta sin synlighet online.

Många tänker att närvaro i sociala medier i dag är ett måste men innan man öppnar ett Facebook– eller Twitterkonto är det viktigaste av allt att veta just varför man gör det. Är det för att skapa en relation med kunderna på nätet eller är det för att öka försäljningen av en viss produkt?

Oavsett vilka mål man än har med sin närvaro online är det en självklarhet att man vill att den ska främja verksamheten. Många lägger ner mycket tid och pengar på att synas på nätet men är inte alltid så noga med vad man får tillbaka. Fredrik Stenbecks tips är därför att noga tänka igenom vad man har för mål med sitt engagemang på exempelvis Facebook så att man därefter kan börja mäta sin framgång i stället för att endast gissa sig till den. ”Sluta gissa, börja mäta!”, menar han.

Om du vill veta mer om mätning i sociala medier och online kommunikation i allmänhet kan du ta en titt på Fredrik Stenbecks blogg sixx. Läs också mer om sociala medier och att det numera är så enkelt att bli social som vi tidigare skrivit om här på Plyhmbloggen.

Kreafonbloggen har även skrivit ett intressant inlägg om att mäta sociala medier, PR, kommunikation som du kan läsa här.

Inlagt av gästbloggare Louise Richardson.

Kommentarsfältet är stängt