Sj twittrar, Gatwick twittrar, till och med Tommy Lee och Carl Bildt twittrar. Detta är företag och personer som med all säkerhet inte lägger ner tid på aktiviteter som de anser onödiga. Visst är en hemsida en bra början men idag räcker ju inte det som kommunikationsmedel, där skapas ingen dialog med målgruppen.
Att öppna ett Twitterkonto är inte speciellt svårt, inte heller att lägga upp en Facebooksida eller starta en blogg. Det som krävs är förstås kunskap hur man använder sociala medier på ett bra sätt, engagemang och en förmåga att fånga kundens intresse.
Ikea har t ex lyckats bra med sitt Showroom på Facebook.
Dagens kunder förväntar sig uppdatering, information, inblick i företaget och framförallt en möjlighet till dialog. Resultatet blir ofta ett förstärkt varumärke. Och de som inte hänger med riskerar att glömmas bort när t ex konkurrenten ser sin chans och börjar blogga.
”Om inte ditt företag bloggar kommer andra att göra det åt dig, om dig…” Ja, detta kunde vi läsa i artikeln ”Alla företag måste blogga” redan i november 2005. Och den gäller i mångt och mycket även idag.
En av kommande trender inom sociala medier lär enligt CS vara att ”Det interna blir socialt”. Om två år finns sociala aktivitetsflöden i hälften av alla storföretag.
Saltå Kvarn är ett företag som är aktiva inom sociala medier
Barack Obama finns på Twitter
På Kreafonbloggen ges råd om hur man bäst bygger en blogg och här ges även exempel på framgångsrika företagsbloggar. Och så ett bra tips för alla sociala medier-intresserade – En ny bok – En lathund!
10 tips från Jerry Silfwer
Många, t ex Frida Berglund håller föreläsningar i ämnet bloggbyggande. Det tar 1 – 2 timmar!
Foto: Flickr
Inlagt av: Josephine