Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

14 Jan 2010

BH-färgen – lek eller allvar?

Cancerleken

Hej!
Vi håller på med en lek… lite löjligt kanske men kul :) skriv färgen på din BH i din status. Bara vilken färg och inget annat! Skicka sedan detta meddelande vidare till alla tjejer/kvinnor. INGA MÄN! Ska bli kul att se hur det sprider sig… och alla män kommer att undra varför alla tjejer har en färg i sin status? Haha! Ha så kul :) Skicka vidare!

Ovanstående text fick jag i förra veckan till min Facebook-inbox. Lite sent tyckte jag, då jag redan uppmärksammat och listat ut betydelsen av alla färger i mina vänners (både svenska och utländska) statusrader, alltså färgen på deras bh.

Men vad var egentligen syftet med kedjebrevet? Reklamkampanj? Välgörenhet? Har folk helt enkelt för mycket tid över?

Enligt Göteborgs-Postens blogg Teknik & trender påstås det att kedjebrevet ursprungligen skickats från England och var en kampanj mot bröstcancer. (Bakgrunden till kedjebrevet förklaras på bloggen Lost in Translation).

Om så är fallet fyller ju kedjebrevet en funktion. Dock misstänker jag att cancerförklaringen är en efterkonstruktion (se Facebookgruppen Breast Cancer Awareness). Majoriteten av Facebook-användare jag har pratat med bara skrattar åt detta och tycker att det hela är oseriöst och supertöntigt.

Själv måste jag erkänna att jag ignorerade kedjebrevet totalt då jag har annat för mig än att färguppdatera min Facebooksida och jag föredrar definitivt att stötta Rosa Bandet i stället för Facebookgruppen ”Vi tjejer som var med och drev med killarna”.

Läs även: Kedjebrevet får kvinnor att bekänna färg.
och What colour’s your bra? Latest Facebook fad och
 Facebook’s bra colours for breast cancer campaign

Foto: Flickr
Inlagt av: Josephine