Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

4 maj 2013

Dela en Coke


Dela en Coke med Sara, Emma, Anna, Daniel och Johan. I årets sommarkampanj byter Coca-Cola ut den världsberömda loggan mot Sveriges 150 vanligaste egennamn.

– Det handlar om alla 50-centilitersflaskor som produceras och distribueras från och med nu och fram till augusti. I Sverige handlar det om 115 miljoner produkter och internationellt cirka 1 miljard, säger Gustaf Wetterwik, marknadschef på Coca-Cola i Sverige.

Coca-Cola ser den personliga kampanjen som en hyllning till sina konsumenter och reklamen kommer att synas utomhus, på bio och digitalt. 115 miljoner etiketter ska bytas ut och spridningen via sociala medier har redan gjort att flaskorna är slutsålda i flera butiker.

Dock har dryckesjätten valt att rata Max, Felix och Muhammed på grund av varumärkesskäl och religiösa betydelser, ett beslut som inte helt oväntat har väckt debatt. Ingår man inte på listan men ändå vill ha sitt namn på en Colaburk ges möjlighet till detta under sommaren då företaget ger sig ut på turné. Redan nu går det att designa sin personliga etikett på Facebook och att döma av de tomma butikshyllorna råder det ingen tvekan om att många lär dela en Coke i sommar.

Foto: Coca-Cola

Inlagt av: Josephine

1 kommentar