Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

12 okt 2013

Företag i sociala medier

Företag i sociala medier

Flera aktuella undersökningar (SEB:s Företagarpanel om internet och sociala medier och Smarta företag Index 2013 genomförd av TNS-Sifo) visar att omkring var tredje svenskt företag numera har ett engagemang i sociala medier.

Det finns ju stora vinningar för företag att synas i sociala medier – det är ett bra sätt att marknadsföra sig på och innebär en stor potential att stärka och positionera sitt varumärke. Men den största vinsten är förmodligen att kunna ha en dialog direkt med kunden och att få omedelbar feedback i sin verksamhet.

Dock bör det finnas en strategi för hur man som företag ska bemöta sina kunder i sociala medier. Telia har intervjuat Jackie Kothbauer som är digital antropolog och författare. Dessutom  just nu aktuell med boken Nätsmart som släpptes den 25 september.

Jackie menar förstås att det är bra att uppmärksammas i sociala medier och förklarar betydelsen av att själv som företag vara med och påverka informationen om sitt varumärke. Men detta innebär att man då också måste lära sig att hantera eventuell kritik. Jackie ger följande tre tips som är bra att tänka på:

  • Att undersöka fakta och ta reda på sanningen – då är man väl förberedd att bemöta kritiken.
  • Vara lugn och sansad och inte hetsa upp sig.
  • Att delta i dialogen och erbjuda information är ett bra sätt att visa företagets goda vilja.

För fler tips och råd om sociala medier, se våra tidigare blogginlägg inom ämnet  – klicka dig vidare till kategorin Sociala medier.

Bild: Pixabay

Inlagt av Ann-Sofie

Kommentarsfältet är stängt