Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

26 apr 2013

Gråtande barn på Liseberg

Många har reagerat starkt på Lisebergs reklam där gråtande barn relateras till populära resmål som Kreta. Bredvid en rödgråten pojke står texten:

Vissa barn tvingas åka till Kreta i sommar

Reklamen är en del av marknadsföringen för Lisebergs nya upplägg  ”Glada Barn-garanti”. Som om det inte skulle finnas glada barn på Kreta? Lisebergs marknadschef Kent Kierdorf menar att syftet är att väcka uppmärksamhet och att reklamen är gjord med humor, något som bl.a. ”Grekland” och vår egen baddräktskung Panos ifrågasätter i ett pressmeddelande:

”Grekland har under lång tid varit utsatt för maniska hetskampanjer under sin djupa ekonomiska kris som påverkat hela befolkningen. Turismen är en otrolig viktig del för landets ekonomi. Nu sätter Liseberg ytterligare prägel på all tidigare hets och förknippar den älskade grekiska ön Kreta med gråtande barn, säger han. Det här är ett skandalöst budskap från Liseberg. Hur kan man göra narr av ett annat land för att marknadsföra sin egen nöjespark? Det går emot alla oskrivna lagar.”

Nordens största nöjespark försvarar sig mot kritiken och hävdar att de resmål som figurerar i årets reklam är utvalda med kärlek och att man inte menar något illa. Nej, det klart att man inte gör.  Men ”utvalda med kärlek”?  Och  är ens reklamen underhållande eller speciellt fyndig?

Det blir sällan bra när man höjer sig själv genom att nedvärdera någon annan. Dessutom är det inte särskilt troligt att resmål som Kreta, Mallorca och Italien konkurrerar med Liseberg. Det kanske ändå är  bättre om Liseberg återgår till att förknippa sig med en stor grön kanin i stället för gråtande barn. Så blir nog alla glada.

Foto: Skärmklipp Liseberg

Inlagt av: Josephine

5 kommentarer

  1. Annika Spångberg skriver:

    Man tycka vad man vill om reklamkampanjen, men kampanjen verkar i alla fall ha lyckats med att synas i bruset, synliggöra varumärket Liseberg, beröra och att nå ut med sitt budskap.

  2. Karolina skriver:

    Jag tycker det är mer pinsamt att Liseberg tror att alla barnfamiljer kan ”välja” att åka till Kreta eller inte. Tänker direkt på alla barn som bor i familjer som aldrig har råd att åka utomlands och som skulle göra vad som helst för en solsemester.

  3. Yes we can skriver:

    Är det inte lite väl snott av Jill Greenbergs bilder för ett antal år sedan? F&B har kört ”copy with pride” förut men detta är kanske att ta steget lite väl långt…