Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

6 okt 2009

Hallå chefen – dags att satsa på webben!

Chefen - infoga sociala medier med övrig kommunikation!

DagensMedia.se läser jag att traditionella medier och pr i större utsträckning får lämna plats för investeringar i företagens egna sajter under rådande lågkonjunktur.

Det går inte längre att blunda för att den accelererande utvecklingen på Internet förändrar spelregler och utvecklar nya affärsmodeller i allt snabbare takt. Generationsklyftor sägs vara en av bovarna till att företagens marknadskommunikation inte är lika närvarande som kreatörerna i de nya medierna. Det är naturligtvis ett av flera svar, personligen tror jag även att det fortfarande råder osäkerhet kring affärsnyttan med sociala medier och hur den bäst utnyttjas.

Men – ökade investeringar pekar på ökad insikt – i det här fallet är det branschintressenten Episerver som intervjuat 60 marknadschefer i olika branscher på medelstora företag (50-249 anställda) och kommit fram till att 75% av de tillfrågade bolagen ska investera i sin sajt under året som kommer. (Här hittar du Episervers undersökning i sin helhet. )

Foto: clix
Inlagt av: Charlotte

3 kommentarer

  1. Min erfarenhet är att vi visar vilka fantastiska möjligheter som finns idag, men att kunderna oftast väljer en försiktigare webbsatsning som inte innehåller, bloggar, Kommentarfunktion , Twitter och allt det där…

    Anledningen till detta är enligt mig att de inte vågar ta steget ut i det okända, de ”fegar ur” helt enkelt…

  2. Charlotte skriver:

    Jag tror du har rätt Andreas. Få företag har idag råd att göra något för att det verkar häftigt. De har svårt att se hur sociala medier kommer generera ett bättre resultat på sista raden.

    Ofta är det så tydligt för den som vet hur kommunikation fungerar. Det är vårt jobb att hitta rätt nivå och vara tillräckligt tydliga för att kunden ska se det vi ser. Bäst tror jag är att presentera konkreta case som kunden kan relatera till.

  3. Olle skriver:

    Hej, intressant aspekt du tar upp Anders. Ja det behövs mod för att gå utanför sin komfortzon.

    Och många äldre chefer lever i en värld där kunskap är makt och eftersom inte alla har förmågan att hålla sig uppdaterade på hur enormt effektiv sökmotormarknadsföringen är känner de sig otillräckliga och hotade.

    Jag själv är snart 50 och tycker detta (mod och internet 2.0) är intressant och har skapa en rad nya siter och det tog mig 2 timmar var. Se här t ex http://www.modigachefer.se http://www.kontorsplatsstockholm.se och läs gärna om att 50% är rädda http://lecknepartners.wordpress.com/2009/07/06/50-ar-radda/

    /Olle