Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

20 maj 2015

H&M – Place of possible

Som bekant går det bra för svenskt mode och på andra sidan Atlanten rekryterar H&M för fullt. I år ska 60 nya butiker öppnas i USA, varav en flaggskeppsbutik på 6000 kvadratmeter i New York. Dessutom ska företaget lansera H&M Beauty i september. Det behövs många nya medarbetare, men inte vilka som helst om man ska tro Daniel Kulle, H&M’s USA-chef: ”We want to have people with entrepreneurship”.

En anställd på H&M tjänar något mer än minimilönen men för att locka framtida – och framgångsrika, medarbetare till den svenska klädjätten krävdes något mer än pengar. Den pågående rekryteringskampanjen lyfter därför fram fördelarna med att arbeta i ett svenskt företag (ni kommer väl ihåg Like a Swede?). Genom att visa upp sina butiker och dess anställda marknadsför sig H&M med uttryck som ”Five weeks vacation – is possible”, ”Having a career, not a job – is possible” och ”Finding my place – is possible”. Förmodligen lockar inte bara reklamfilmen till sig ansökningar från drivna millennials utan stärker även varumärket, för rekryteringsfilmen inger minst sagt en positiv framtidstro.

Detaljhandeln försöker ständigt förändra branschen genom att påpeka att ett butiksjobb inte ska ses som något tillfälligt utan som en början på en framgångsrik yrkeskarriär där det finns stora möjligheter att klättra uppåt. Lite som McDonald’s Archways to Opportunity-program, med andra ord en perfekt rekryteringskampanj för den amerikanska marknaden.

Foto: H&M
Inlagt av: Josephine Ferguson

Kommentarsfältet är stängt