Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

23 mar 2010

Mobila kundkort – JA!

HM, ICA, Kicks, Åhléns, NK… Överallt erbjuds man som kund ett medlemskort. Jag tackar nästan alltid nej. Jag tycker inte om att ha en massa kort i min plånbok. Det känns bara omodernt. Tur att min frisör har insett detta och infört ett digitalt kundkort.

Frisörsalongen ENVY i Göteborg har koll på det senaste inom både hår och teknik. Tillsammans med företaget Zatero har de tagit fram ett mobilt kundkort där alla erbjudanden sker via sms. De flesta är ju trogna sin frisör så någon typ av medlemsförmån känns helt rätt när det handlar om att bygga kundrelationer inom skönhetsbranschen.

-Vi har märkt att de vanliga plastkorten hade en tendens att försvinna eller vara kvar hemma vid besöket här, och då har kunden inte kunnat tillgodogöra sig sina rabatter eller erbjudanden säger ENVY’s ägarinna Jeanette Radal.

Men varför är det då så få företag som använder sig av en mobil lösning? Anses det fysiska innehavet av kortet så pass viktigt att det är därför företagen behåller det? Tror NK att jag som kund känner mig privilegierad genom att ha deras medlemskort i plånboken?! Ett mobilt medlemskort känns ju så mycket enklare och modernare.

Se även inlägg på GP Konsument!
Och om Sway Republic – Mobilen i centrum.
Även MyWidz – Mobilen som medlemskort.

Video: ENVY
Inlagt av: Josephine

3 kommentarer

  1. Sven skriver:

    Det fysiska innehavet av kort har varit viktigt, eftersom det gör att man kan placera sin logga i din plånbok. Inte den sämsta placeringen. Värdet minskar med ett större antal kort – men visst är det väl fortfarande så att du ser ett antal varumärken varje gång du öppnar plånboken?

  2. Karl Beijbom skriver:

    Mycket intressant, mycket bra idé: mobila kundkort.
    Karl Beijbom