Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

5 okt 2009

Konsten att sälja till 50+

Åldersbilden är komplicerad
Det finns mycket att vinna på att förstå hela åldersbilden! Vi har nämligen minst fyra, kanske sju åldrar samtidigt. Och åldern i personbeviset är inte den viktigaste. Det är åldrarna som vi skulle vilja ha, känner att vi har och som vi identifierar oss med som marknadsföringen bör inriktas mot. En hel del intressant info om ålder och marknadsföring finns att läsa i Tendens Special, ett inspirationsmagasin från Sveriges Marknadsförbund (se bl a en artikel av Anders Wikberg).

Själv fyllde jag nyligen 59 år. Fast det känns inte alls så. Kanske beror det på att jag började satsa på min yrkeskarriär först vid 44. Alltså är min professionella ålder på sätt och vis snarare 35. Å andra sidan blev jag mormor för några veckor sedan – för andra gången! Undrar vilken målgrupp marknadsförarna placerar mig i?

Foto: Plyhm, Tendens Special (Leif Åbjörnsson)
Inlagt av Birgitta

1 kommentar

  1. Olle skriver:

    Hej, berätta mer hur du menar marknadsföringen på internet skall utformas för att nå 50+!

    Jag jobbar själv som ledarutvecklare och investerare och har funnit
    – att det är inte så många chefer som är aktiva och t ex bloggar om sitt chefskap, särskilt inte 50+. De går miste om mycket för dialog och debatt skapar öppningar för ett ledarskap över generationsgränserna, bortom ”ensam är stark”

    Hälsningar
    Olle