Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

7 nov 2014

Oretuscherad försäljningssuccé hos American Eagle

Medan kändisarna lägger sig på operationsbordet och änglarna hos Victoria’s Secret marknadsför The Perfect Body går klädföretaget American Eagle i motsatt riktning. För snart ett år sedan beslutade den amerikanska klädjätten att enbart använda sig av oretuscherade modeller i sin marknadsföring – för underkläder. Hur skulle detta tas emot av konsumenterna i en värld där vi ständigt förses med välformade (välrestuscherade?) kroppar i spets? Svaret: Kraftigt ökad försäljning.

I kampanjen Aerie Real ser underklädesmodellerna ut som de faktiskt gör i verkligheten; med födelsemärken, tatueringar och en och annan kurva. Kanske säger detta något om hur trötta konsumenterna är på ideal som egentligen inte existerar någon annanstans än i reklamen? Under #aeriereal uppmanas American Eagle’s kunder att dela med sig av the real you och med 42000 tweets och 9000 foton på Instagram är kampanjen en succé.   Återstår att se är nu om fler företag kommer att följa AE’s framgångsrika exempel och lyfta fram ett sundare ideal.

Dove var en av föregångarna inom oretuscherade bilder med sin kampanj Campaign for Real Beauty.

Vi har tidigare skrivit om den retuscherade reklamen.

Foto: American Eagle

Inlagt av: Josephine Ferguson

Kommentarsfältet är stängt