Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

16 sep 2014

Passion för kommunikation

logo-pfk-avlang

Nu har Cision startat en pod för alla som arbetar med kommunikation. Alexander Mason, kommersiell chef på Cision och Åsa Melin Mandre som driver PR-byrån Greenhill Relations samtalar med journalisten Rolf van den Brink, från Dagens Opinion, om de utmaningar som dagens journalister och kommunikatörer står inför. Dagens samtal handlar om resultaten från Cisions årliga undersökning med frågor till journalister och kommunikatörer.

Det som bl a framkom i undersökningen är att en majoritet av journalisterna anser att deras arbetsbörda har ökat och att de inte hinner lägga lika mycket tid idag på varje nyhet som tidigare. Anledningen till den ökade arbetsbördan beror dels på att redaktionerna har minskade resurser, men även på att de  producerar mer material idag jämfört med tidigare.

Sättet att fånga publiken har också förändrats. Tidigare kanske det räckte med att man syntes en gång i veckan medan det idag krävs en gång i timmen i olika mediekanaler för att få en publik. Att frekvensen är viktig för att bibehålla sin publik bidrar ju också till en mer pressad arbetssituation.

Journalisterna upplever dessutom att information från företag och organisationer såsom exempelvis pressmeddelanden har ökat under de senaste fem åren. Samtidigt visar undersökningen att man tycker bäst om att få information via pressmeddelanden och inte tycker om att bli ”störda” via telefonen. Slutligen gillar journalister bäst att få nyhetstips via eposten, helst tidigt i veckan och tidigt på dagen.

Av de 500 tillfrågade kommunikatörerna satsar allt fler på egna kanaler och ökningen syns mest i användandet av Podcast, Instagram och Google+. När det gäller närvaron i de sociala medierna ökar Twitter, Facebook, Linkedin och Youtube allra mest.

Undersökningen visar också att 72% av alla kommunikatörerna arbetar med någon form av content marketing och de vanligaste kanalerna att sprida innehållet på är den egna hemsidan och bloggen tätt följt av Facebook.

De tre som samtalar i detta avsnitt pratar även om vikten av att skapa dialog och att det finns en hel del goda exempel på företag som lyckats skapa en dialog med sina kunder och intressenter, exempelvis på Facebook. Ett av de goda exemplen som omnämns är Rättviseförmedlingen som lyckats skapa en god kontakt med sin omgivning.

Vill du läsa hela undersökningen hittar du den här.

Inlagt av Malena Eklund

Foto från Cision