Påven Benedict XVI besöker som bekant Storbritannien denna vecka. Som alltid när en tydlig representant för en uttrycklig tro eller ideologi ska framträda blir det mycket uppmärksamhet redan innan händelsen inträffat.
Bland det uppmärksammade kan noteras att påvens besök kostar de brittiska skattebetalarna ca 140 miljoner kronor och att det åter aktualiserar de sexuella övergreppen gjorda av katolska fr a präster på barn.
Ett företag som försöker dra nytta av påvens besök är glassvarumärket Antonio Federici som planerar att sätta upp affischer längs påvens kortegeväg i London. På bilderna syns dels en höggravid nunna ätandes glass i en kyrka med texterna: ”Immaculately conceived” och ”Ice cream is our religion”. Som ofta är det en ordlek med ’Immaculately conceived’ där den inte bara anspelar på den obefläckade avelsen utan också kan tolkas i stil med felfri föreställning. En annan annons visar på två präster i en uppenbart kärvänlig situation och texten ”We believe in salivation”, även här en ordlek mellan salvation – frälsning och salivation – salivering, fritt översatt läskande.
Den brittiska motsvarigheten till Reklamombudsmannen, Advertising Standards Authority (ASA), har redan tidigare bannlyst (!) nunneannonsen då den publicerades i The Lady och Grazia magasinen i våras.
PR-tricket är helt klart uppmärksammat redan innan. Frågan är om en lek med sex och religion kommer att öka glassförsäljningen. Men fyndigt är det. Eller?
Vad skulle få svenska RO att reagera tror du? Fundera en stund och lämna gärna en kommentar. Kanske nya epokgörande kampanjer föds här.
Inlagt av: Gästbloggare Jakob Ivarsson/Stakeholder communication
Panel member Reportwatch.net Annual Report on Annual Reports
Det finns mer att läsa om påvens besök på guardian.co.uk
eller i The Huffington Post
Flera klagomål har inkommit till ASA och här kan man också läsa ett ”försvarstal” från företagets sida.
Uppdatering: Tusentals protesterade mot påven i SvD
Påven bad pedofiloffer om ursäkt, enligt DN