Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

24 sep 2011

Så lyckas du med mässdeltagandet

– fem montertips från Bokmässan i Göteborg

Ditt mål är att få in besökare i montern. Hur ska du göra för att lyckas med det? Här kommer fem konkreta tips med bildexempel.

1. Gör det enkelt för dina besökare – våga välja budskap

Tänk på att besökaren under sina timmar på mässan kommer att mötas av tusentals olika budskap. Om du vågar välja att kommunicera ett budskap istället för många underlättar du för besökaren. Kommunicerar du istället för många budskap eller gör misstaget och är för otydlig är risken stor att många potentiella besökare helt enkelt missar dig. Våga välja!

2. Stick ut

På en bokmässa har alla böcker. Och nästan alla har bokhyllor. Bonnier har både böcker och bokhyllor men lyckas sticka ut ändå. Mitt i montern står en udda bokhylla med stark belysning och drar ögonen till sig. Enkelt och bra.

3. Bjud på något


Det är enkelt och det fungerar. Svenska Kyrkan bjuder på en kopp kaffe. Men det är viktigt att göra det ordentligt. Att ställa en skål med billigt reklamgodis på ett ståbord med företagets logotyp på hårda karameller gör ingen särskilt glad (om inte just detta signalerar hur ni vill uppfattas). Nej, satsa lite extra och bjud på bra gott kaffe. Eller satsa på bättre och godare godis. Eller på något ännu bättre. Bjud på något!

4. Lyckas med att locka in i montern


Det svåraste på hela mässan måste vara momentet där du ska försöka locka in besökare i montern. Som besökare blir det snabbt jobbigt med alla som står och ler, försöker starta samtal eller dela ut broschyrer. Det motsatta, där besökaren inte känner sig sedd, är inte heller särskilt lyckat. Hur gör man då? Ett av de bästa knepen jag sett stod Orosdi-Back för (ursnygg logotyp har de också). De har tryckt upp egna skraplotter. ”Skrapa tre lika och du vinner en bok” hör jag och får en lott i handen.

Jag går raka vägen in i montern. För det är roligt att skrapa och man känner direkt att de satsat lite extra. Till skillnad från burken där du ska lägga ditt visitkort (och troligen bara vinna företagets nyhetsbrev) är detta tävlingsmoment både roligt och effektivt. Jag går hela vägen in i montern. Och när jag går ut igen har jag köpt (inte vunnit) en bok.

5. Överraska med humor

Att kommunicera med hjälp av humor är oerhört effektivt när det fungerar. Men det är svårt! Den här montern funkade på mig. Det enda som finns är en bok i en monter och en lite informationsskylt med texten: Världens viktigaste bok. Det är både roligt och smart för man måste ju helt enkelt stanna och ta reda på vilken som är världens viktigaste bok. Enligt avsändaren Svensk Byggtjänst är det en bok med konstruktionslösningar.

Lycka till i montern!

Andra som ger bra tips inför mässan:

http://www.formex.se/for-utstallare/nyheter/ett-lyckat-massdeltagande

http://www.tr.se/kunskap/massor-fran-a-till-o/

http://www.bostadsmassan.se/Att-lyckas-med-maessa.html

Länk till bokmässan

Artikel om bloggare på bokmässan

Inlagt av gästbloggare David Björneloo

Foton David Björneloo

1 kommentar

  1. Martin skriver:

    Bra lista David! Det var en fantastik Bokmässa. Väldigt många fina välbyggda montrar.

    Har du sett fortsättningen på montern under punkt 5? Du kanske tom har sett boken?

    http://www.viktigasteboken.se

    Mvh, Martin