Enligt ny statistik från Punkt SE:s kommande rapport som handlar om ”Svenskarna och internet 2013” spenderar vi svenskar cirka 3 timmar i veckan på sociala medier.
Bland de olika sociala mediekanalerna är Facebook fortfarande störst hos svenskarna. Däremot ökar både Instagram och Twitter i popularitet, framförallt bland yngre användare. Bara de två senaste åren har antalet twitteranvändare fördubblats och idag är det cirka 17 % av svenskarna som använder mikrobloggen. Användningen av Instagram domineras av unga men börjar nu även spridas uppåt i åldrarna. Totalt bland svenskarna är det cirka 15 % som någon gång använt fototjänsten.
Resultatet i mediebarometern 2012, en studie av svenskarnas medieanvändning, är ytterligare ett bevis på att vi svenskar är flitiga sociala medieanvändare. Studien visar nämligen att sociala medier är det vi använder våra smartphones till mest efter telefonsamtal och SMS.
Mer om undersökningarna kan du läsa här:
Svenskarna och Internet 2013 – Resumé, Internetworld och Punkt SE
Mediebarometern 2012 – Nordicom
Bild – Pixabay
Inlagt av: Louise