Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

12 nov 2012

Så sökoptimerar du dina nyheter

Google

Har man en nyhet vill man självklart att den ska nå ut till så många som möjligt. Detta är dock lättare sagt än gjort när det genomförs cirka 30 miljoner sökningar på Google under en enda dag. Hur gör man då för att nyheterna ska få bra synlighet i sökmotorerna?

Nedan följer några enkla tips:

Använd en extern sajt som är sökoptimerad för utskick av dina nyheter. Använd exempelvis CisionWire eller Mynewsdesk för att publicera nyheter på webben. Dessa externa sajter är sökoptimerade på ett bra sätt. Om du lägger upp en nyhet som handlar om t ex ”årets kommunikatör” kommer denna upp bland de första sökresultaten på Google om man sökoptimerat själva nyheten enligt tipsen nedan.

Använd dina nyckelord frekvent i texten. Välj ut de viktigaste nyckelorden som du vill att ditt företag ska synas med på Google. Dessa bör du sedan använda frekvent i hela texten – helst i rubriken, ingressen, mellanrubrikerna och brödtexten. Sist men inte minst är det även viktigt att tagga din nyhet med dessa ord.

Använd multimedia. Sökmotorerna rankar ditt innehåll högre om du använder multimedia. Använd bilder eller videos i dina nyheter och pressreleaser. Chansen ökar också att din nyhet läses och delas i sociala medier eftersom bilder och videos genererar mest aktivitet i sociala medier.

Länka från andra kanaler. Om du har fler kanaler är det bra att länka från dessa för att driva trafik till dina nyheter. Det kan t ex vara från bloggen, facebook, twitter, hemsida mm.

Följ upp dina nyheter. Använder du en extern sajt för utskick av pressreleaser finns det ofta möjlighet att se statistik över dina utskick. I t ex Cision kan du se antal sidvisningar av en specifik nyhet i ditt pressrum, antal delningar i sociala medier, vilken multimedia som visats och laddats ner mest samt var dina besökare kommer från. Denna statistik kan vara mycket användbar inför nästa utskick.

Här kan du läsa mer om hur du kan jobba med sökoptimering av dina nyheter:

Cision

Mynewsdesk

Webbateljen

Vi har också tidigare skrivit om sökoptimering samt bildens betydelse i pressreleaserPlyhmbloggen!

Kommentarsfältet är stängt