Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

18 feb 2011

Säljare med attityd

Den senaste tiden har vi kunnat läsa om säljkultur ur olika aspekter. Diverse peppningsfilmer med säljcoacher som skriker och gapar och gör raketen är halvjobbiga, men inte så sensationella enligt min uppfattning. Nyligen hade dock Svenskmedia i Öresund en kickoff för att peppa sina säljare. Filmen från den tillställningen har väckt extra stor uppståndelse på nätet. Och därför stängts av användaren!?

[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=w51iatfMWh4′]

VD Paul Burton på Svenskmedia berättar att målsättningen med peppningen är att utveckla attityd, något som är nödvändigt i säljyrket. Han kan inte förstå att folk i allmänhet tycker det är något konstigt.

Säljaren Peter Paunovic menar däremot att man måste vara delaktig i kulturen för att den ska vara förståelig. Det skapas en väldigt speciell atmosfär och det blir en enormt driven kultur – att jämföra med ett fotbollslag.

Personligen vill jag inte försvara den här typen av säljkultur – övningen med säljarna hos Svenskmedia verkar mer hjärntvätt än peppning. Som kund är det ju dessutom vi som utsätts för säljarens adrenalinstinna säljattacker. En balanserad attityd med mer sofistikerade metoder kan då vara något att drömma om. Eller vad tycker du?

SvD:s prisade försäljningschef Peter Bertilsson har sina personliga metoder att peppa sina säljare. Detta uppges ha bidragit till ett flertal avhopp i säljorganisationen.

Så här är det på The Phone House. Liknas vid en religiös sekt. 
På söndag 20 februari kl 20.00 sänder SVT, Dokument inifrån som handlar om ”Säljsekten”.

Uppdatering 20110221 – Krishantering hos The Phone House: VDn hos The Phone House protesterar före sändningen av SVT:s program. The Phone House meddelar två dagar före sändning i ett pressmeddelande att man lägger ner fältförsäljningen i sin nuvarande form – nya Mobila butiker ska nu ha fokus på tillgänglighet och kundservice.

Se även Nils Schwartz reflektioner.

Uppdatering 20110222:  Även Paul Ronge kommenterar krishanteringen hos The Phone House. Och ger några extra kängor till VDn Daniel Lindholm.

Inlagt av Birgitta Plyhm
Foto: Flickr

Så här presenterar sig Svenskmedias  säljcoach, Rickard Lidén. 

  • Markus

    Den här typen av säljkultur passar ju endast de säljare som saknar talang och personlighet. Den är lite farlig på det sätt att den skrämmer iväg potentiella duktiga säljare som tror att det är så här man är tvungen att bete sig för att sälja.

  • Ja, den känns förfärligt jobbig och enkelspårig. Stackare som måste leva upp till den sortens förväntningar på heltid.

  • Nisse

    Ska man kränga massa skräp som ingen vill ha så kanske det krävs hjärntvättade säljare. Tragiskt.

  • Fairplay

    Svenskmedia försöker lura småföretagare. Med stöd av lögner och manipulering fakturerar man. En klassisk katalogskojare som försöker bli stor. Ser inte personalen på Svenskmedia som säljare, -snarare rena skojare. Synd om de förstör ungdomar på vägen ner i avgrunden.