Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

11 feb 2010

Sociala medier räcker inte till

sxc.hu by sachyn 

Det kan skönjas en viss frustration bland de frälsta över den snigelsnabba mognaden vad gäller sociala medier hos dem som fattar beslut. 

Själv ställer jag mig frågan hur vi ska komma förbi sociala medier som en enskild företeelse och istället prata om hur den digitala utvecklingen kan sättas i perspektiv till företagets hela kommunikation.

Att skynda långsamt behöver inte nödvändigtvis betyda att man kommer att missa tåget. Viktigast är den centrala insikten om att de digitala medierna är här för att stanna. Resten är mål, omvärldsbevakning och handling.

Processen med organisationer där marknadsföring-, pr- och information är integrerade med varandra påskyndas av att sociala medier suddar ut gränserna mellan pr och reklam. De sociala medierna måste hitta sin plats i varje företags arbete med  att addera värde, utöver Pris och Produkt, till varumärket.

Vi behöver både gamla och nya kanaler. Och gammal och ny kommunikationskompetens. Tillsammans kommer de att hitta fram till kombinationen av budskap, kanaler och medier som passar det specifika företaget.

Läs tidigare blogginlägg
Tror du att sociala medier är en dagslända?
Kasta pengar i sjön är det försvarbart?
Forester uppdaterar den 4 P:na till den digitala tidsåldern
Årets vändpunkt med exempel ur verkligheten

Jag rekommenderar även läsning av blogginläggen här nedan. De sprider var och en på sitt sätt ljus över situationen.
Springtime –  Så blir 2010
Intellecta webb – Sociala medier är en fluga
Jajjamag – Fem kanaler och jag räknar
Sokrates utveckling – Att äga sitt varumärke
Kreafonbloggen – Strategi, varumärket och sociala medier

Har du några tips på hur man når fram?

Bild: Sxc.hu by sachyn
Upplagt av Charlotte

1 kommentar

  1. Lena skriver:

    Jag tror att ”(nät)social utveckling” är minst lika viktig som ”digital utveckling”. Innan folk tycker att det är naturligt med ett socialt beteende på webben är det svårt att ”få fart” på en hel del av den kommunikation och de kommunikationsvägar som skulle kunna fungera så bra.

    För många 80-och 90-talister är ett socialt beteende på nätet helt naturligt, de tänker inte ens på att de är det. För många äldre (beslutsfattare) är det inte alls naturligt, mest konstigt. Därför finns det inte en självklar förståelse för denna typ av kommunikation. Man måste lära sig. Och för att lära sig måste man vilja. När man inte förstår ser man inte heller möjligheter. Moment 22!

    I grund och botten handlar sociala medier inte om ”nya kanaler för företag”. Det handlar om mellanmänsklig kommunikation, socialt beteende på webben. Att företag och organisationer kan dra fördel av detta, det är egentligen bara att se som en slags ”biprodukt”. Inte att förglömma, tycker jag.