Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

2 okt 2013

Sprucken dröm till salu

Kreativa lösningar brukar ju oftast uppskattas men ibland kan det bli lite för mycket av det goda. En annons från mäklarfirman Roi har plockats bort från Hemnet med anledning av att den var för kreativ, könsstereotyp och sexistisk:

Lättklädd blondin i kort förkläde
Festligt champagneskålande på terass
Cool kille på wakeboard
Mysiga stunder i kök och sovrum
Glada barn bland hundar och dyra bilar
Lättklätt par på vattenskoter

Ansvariga mäkaren Hans Moberg håller inte med:

-Det är svårt att anspela på en livsstil om inte människorna är med. Det räcker inte att bara ställa dit en Ferrari. Hemnet tyckte att bilderna är för livsstilsinriktade. Jag fattar inte varför. Vi påminner ju om Fantastic Frank, men Hemnet ville att vi skulle återkomma med något mer normalt, säger Hans Moberg.

Med tanke på den dramatiska ökningen av PR-bluffar är det svårt att tro att ” Sprucken dröm till salu” är på riktigt. Att det inte har funnits tid till fotografering inför husförsäljningen och att det vackra paret istället visar några bilder ur sitt privata album verkar misstänkt – huset är ju dessutom nybyggt! Under 18 timmar låg annonsen ute på Hemnet för potentiella spekulanter innan den plockades ner.

Moberg liknar Sigtuna vid Gardasjön och då är det kanske så här man bäst illustrerar det ljuva livet, eller? Säga vad man vill om annonsen som påstås ha kostat mellan 150 000 kr och 250 000 kr, uppmärksamhet har den fått så att det räcker och blir över, frågan är bara vem som egentligen står bakom det hela?

(Här finns hemmet som skulle kunna vara motsatsen vid Roi’s annons – en villa i Falköping med extra allt).

Inlagt av: Josephine Ferguson

Bild: Roi Fastighetsmäkleri

Kommentarsfältet är stängt