Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

13 okt 2010

Sveriges mest kända vindsvåning

 tappanyaki1

Efter helgen som gått vet hela Sverige att Nina och Eric lagar mat på en teppanyakihäll, köper exklusiva viner av sydafrikanska gårdsherrar, har en elektriskt styrd toalettdörr, synkroniserad inredningssmak och en för liten walk-in-closet. Reportaget om deras fantastiska vindvåning blev kanske inte riktigt som de hade tänkt sig, eller?!

Överallt på nätet syns parodier på artikeln och Henrik Schyffert har twittrat som aldrig förr: ”Det här slår ALLT i skämtväg!” Vidare undrade han om inte DN har någon typ av möte där de läser igenom artiklarna och pratar lite innan de går i tryck: ”Så har vi vindsvåningsartikeln som Sara gjort… vad tycker ni?” ”Känns bra tycker jag.. fräscht sådär.. kul vinkel.” HJÄLP!!!!

-Vi förutsåg att reportaget skulle reta en del läsare. Jag strök en del formuleringar innan publicering. Men att det skulle få denna omfattning trodde vi inte. Vi vet att denna typ av texter retar upp en hel del läsare och med blogg- och Facebookvärlden sprids det som en löpeld, säger Bo Westmar, redaktör för DN Bostad.

Nina och Eric får köpa, renovera och inreda hur många vindsvåningar de vill. Däremot tycker jag inte att de bör släppa in journalisten Sara Trus i sitt nästa vindsvåningsprojekt. Trus absurda skildring av paret och deras bostad är utan dess like. Textformuleringarna (inredningsporr menar vissa) liknar mest en bostadsannons av parodikaraktär. Reportage om livsstilskonsumtion som detta retar ju gallfeber på avundsjuka svenskar. Kanske det borde ha varit lite mer fokus på inredning och inte kryddor från Peking? Men visst skrattade även jag högt åt ”Vindsvåningar har blivit ett sätt att leva”. Jag undrar nästan vad Sara Trus ska bjuda på härnäst.

Här kan du läsa DN’s originalartikel.
Dagens Svenskbladet har gjort en riktigt rolig parodi på DN’s artikel.
Ännu en parodi, fast ur ett familjeperspektiv.
På Facebook finns nu klubben Eric och Ninas vindsvåning med nästan 1000 medlemmar.

Uppdatering 4 oktober: Vi nätlynchades för vindsvåningen, debattartikel av Sara Trus.

Foto: Flickr
Inlagt av: Josephine

4 kommentarer

  1. Andrew, vindsvåning, 70kvm, Göteborg skriver:

    Sara T kanske vill skriva min bostadsannons när jag ska sälja? Varför nämndes inte begreppen New York-känsla och granne med himlen?

  2. […] Sveriges mest kända vindsvåningAh, the comedy people, the comedy. […]

  3. Josephine skriver:

    Kanske omoderna begrepp i år? Satsa på ngn matrelaterad beskrivning i annonsen är mitt tips!

  4. […] Den bostadsporriga och överraskande DN-artikeln (intressant med nästan lika många blogglänkar som kommentarer) har vi ju alla skrattat åt ett par gånger redan. Nedan en högläsning om Sveriges mest kända vindsvåning: […]