Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

17 nov 2009

Syns du inte så finns du inte

Wanja hade en riktig peak

Ja, det är en gammal sanning, som vi hört många gånger. Trots det träffar jag fortfarande förvånansvärt ofta på personer som inte tycks ha tagit till sig detta faktum (här pratar vi ju förstås önskad publicitet).

Den utmärkta tidskriften Fokus har låtit mediebevakningsföretaget Infopaq göra en studie över mediegenomslaget för de tio högst listade makthavarna i Sverige under oktober 2008 – oktober 2009.

Här finns främst politiker men även LOs Wanja Lundby-Wedin och styrelseproffset Gustaf Douglas, samt finansmannen Marcus Wallenberg.

Toppnotering alla kategorier når Maud Olofsson under Saab-krisen i februari, men Wanja ligger bra till med en riktig mediestorm under tre veckor i mars-april. Mona Sahlin och Fredrik Reinfeldt alternerar med att vara mest omskrivna i svensk press. Och så i botten ligger de s k dolda makthavarna Marcus Wallenberg, Gustaf Douglas och moderaternas partisekreterare Per Schlingmann. Familjen Wallenbergs motto ”Att verka men inte synas” är ju en känd klassiker – men inte kan väl någon på allvar hävda att detta skulle vara något positivt idag?! Utom möjligen Wanja förstås.

Informationen om mediegenomslag är intressant, men att enbart se till synligheten mätt i antal artiklar per månad känns lite trubbigt. Det hade varit ännu intressantare att se en mer mångfacetterad bild där även hänsyn hade tagits till närvaro i sociala medier.

Bakgrundsinfo om ”Sveriges 100 mäktigaste” – lista + kriterier –
Se www.fokus.se/makthavarlistan
Och Makthavare.se – är politikens egen lokaltidning i digitalformat
Se även Jon Brunbergs utläggningar under rubriken ”Att mäta mediegenomslaget”.

Foto: Plyhm; Detalj från kurvdiagram (Fokus)
Inlagt av Birgitta

4 kommentarer

  1. Lena skriver:

    Intressant läsning!
    Och apropå makt/inflytande och sociala medier; Här är en ny lite kul tjänst för bloggar. Inte att ta på för stort allvar, men ändå: http://www.inflytande.se

  2. Birgitta skriver:

    Vilken bra länk! Säkert användbar! För man saknar verkligen översikt! Vad gäller mediegenomslag enligt inlägget ovan – visst är det intressant hur en sådan utvärdering skulle kunna se ut!

  3. Lena skriver:

    Sannerligen :)

  4. […] Den har väl pågått så länge det funnits PR och reklam? (Räcker det till exempel att bara räkna antalet tidningsartiklar ett pressmeddelande […]