Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

9 maj 2012

Trender 2012

Bara på en minut skrivs det 168 miljoner mail, 510 000 kommentarer på Facebook och 98 000 tweets på Twitter. Detta var några av de uppgifter vi fick ta del av i fredags när Göran Adlén hade ett spännande och inspirerande trendseminarium inför en fullsatt publik hos  IHM i Göteborg .

13 aktuella trender presenterades:

Trend 1. Social cocooning

Trend 2. Made for all

Trend 3. Extremservice i upplevelsetemplet

Trend 4. Story branding

Trend 5. Vi vill vara ”smarta-kulturen”

Trend 6. Boxmania

Trend 7. Mikroekonomins producenter

Trend 8. Snällismen

Trend 9. Det röststyrda samhället

Trend 10. Slowtech

Trend 11. Superfitboss

Trend 12. Östväst ledaren

Trend 13. Let’s do it

Kortfattat skulle man kunna säga att vi idag lever i en värld där vi hela tiden måste tolka och förstå en allt större mängd information. Vi blir mer och mer sociala i de sociala medierna och det är också här vi sprider stories samt talar om för varandra vilka av alla miljoner produkter som är bättre än andra.

Vi blir mer och mer kräsna och det räcker inte längre för företagen att vara ”vanligt” serviceinriktade utan det är extremservice och extrem kundfokusering som gäller. Troligtvis kommer vi dessutom ställa krav på att produkternas förpackningar ska vara smarta och snygga. Vi ska därför inte bli förvånade om vi inom en snar framtid ser förpackningar som tilltalar alla våra sinnen och som ger oss en totalupplevelse.

Se här för mer och fördjupad information om Görans föreläsning!

Inlagt av gästbloggare Louise Richardson.

Bild

  • Man får alltid energi av att lyssna på @trendspanaren, både på nätet och IRL. Jättebra!