Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

26 mar 2014

Twitterbarometern 2014

Twitterbarometern är en rapport som för tredje året i rad sammanställts av MedieAkademin tillsammans med mediabevakningsföretaget Aitellu. Här kartläggs varje år Sveriges twittrare och samtidigt rankas de mest inflytelserika twittrarna inom olika kategorier. De twittrare som syns mest inom varje område, hamnar på mediebarometerns listor

Allt fler blir medvetna om hur lätt det är att utnyttja de sociala kanalerna för att påverka samhället. Med twitter kan man snabbt sprida information eller skapa uppmärksamhet kring exempelvis ett varumärke eller en politisk åsikt.

För att mäta graden av inflytande, undersöks antalet som följer twitterkontot. Man tittar även på hur många följare de som följer kontot har, och hur många retweets kontot har fått. Det här ger en uppfattning om räckvidden för en twittrare och hur populära tweets denne publicerar.

I år, precis som föregående år, domineras listorna av män. Bland de fem mest inflytelserika journalisterna hittar vi inte en enda kvinna. Maria Wetterstrand ligger högst i topp bland de fem mest inflytelserika samhällsdebattörerna, men är också den enda kvinnan i den här kategorin. Jonas Gardell låg som vanligt högst upp på listan över de 300 mest inflytelserika twittrarna.

Twitterbarometern presenterades under Mediedagarna i Göteborg 7 mars.

Inlagt av Emma

Film från SVT play

Kommentarsfältet är stängt