Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

13 jan 2015

Webbtrender för 2015

macbook-407126_1280
Nytt år innebär nya trendspaningar. Sveriges Kommunikatörer tipsar om fem webbtrender att hålla koll på 2015.

  • Första trenden är fortsatt fokus på mobila enheter. Så mycket som 90 procent använder flera olika enheter med olika stora skärmar – att ha en responsiv design på sin hemsida är med andra ord en självklarhet.
  • Andra trenden är interaktiv scrollning – många upplever att webbsidor laddar för långsamt. Med interaktiv scrollning laddas innehållet lite i taget vilket innebär mindre väntetid.
  • Tredje trenden handlar om en enkel och ren design. Luftigt och med klara färger utan en massa effekter – så användarvänligt som möjligt för besökaren helt enkelt.
  • Trend nummer fyra är att ha allt innehåll på en sida. Det blir enkelt att navigera och få en snabb överblick. Enligt statistiken behåller man, i genomsnitt, uppmärksamheten i 8 sekunder online. Ett bra exempel på denna typ av hemsida är organisationen Vår kamp mot cancer som vi  arbetade med förra året arbetade. Kolla in deras hemsida här.
  • Femte och sista trenden handlar om en enkel layout med bra bilder och så lite text som möjligt. Här finns en bra guide för just bilder på hemsidor.

Sammanfattningsvis berör alla trender användarvänligheten på hemsidan, det ska vara kommunikativt, enkelt och visuellt. Det avsedda målet med hemsidan, att informera, att köpa en vara eller tjänst osv., ska kunna uppnås så snabbt och effektivt som möjligt. De fem webbtrenderna sammanfattas i en mycket snygg infographic här.

Inlagt av Ann-Sofie
Bild: Pixabay

Kommentarsfältet är stängt