Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

12 sep 2011

Wednesday Live 2011

I onsdags hade Wednesday Relations ett event på Rival i Stockholm med temat Getting Business out of Consumer Mobility. Det var en spännande dag med många intressanta föreläsningar och talare.

En av mina favoritföreläsare var Henry Manson, chef för forskning och analys på Trendwatching, som pratade om trendspaning och vad vi kommer kunna se för konsumenttrender under 2012.

Det pratades mycket om att den tidigare ”offline-världen”, som nu alltid är online. Vi har ju med våra Smartphones tillgång till allt i mobilen – när som helst, var som helst. Detta har också skapat ett beroende hos oss användare och det visade sig att en av fem hellre skulle klara sig utan tandborste i en vecka än att klara sig utan mobilen!

Våra Smartphones har även bidragit till att vi vill att allt ska ske här och nu. Vi vill exempelvis inte vänta med att köpa den där tröjan efter jobbet när vi så snabbt och enkelt kan göra det i mobilen. Kunderna blir också mer och mer kräsna och selektiva genom att vi med bara ett klick kan se vad samma vara som vi vill köpa i butiken kostar på nätet.

Effekten av detta gör att konsumenterna numera ställer allt högre krav på företagen att hänga med i svängarna. Det blir hårdare konkurrens och det gäller för företagen att kommunicera i rätt kanaler för att nå ut till kunderna och konsumenterna.

Detta är bara ett axplock av vad som diskuterades under dagen men vill du läsa mer om kommande trender och vad som är trendigt just nu kan du göra det på trendwatching.com!

Ett tips är också att gå på Wednesday Relations och Neolanes frukostseminarium om du befinner dig i Stockholm den 22:a september som kommer att handla om ”Cross-Channel Marketing and One-to-One Loyalty Programs with Åhléns”.

Några andra favoriter som också hade intressanta föreläsningar under dagen var:

Björn Claesson, Chief Marketing Officer på Mopper, som pratade om QR-koder och dess möjlighet att förena den fysiska marknadsföringen med den digitala.

Kajsa Dahlberg, Digital marknadschef på McDonald´s Sverige, som berättade för oss om varför McDonald´s valt att använda Facebooks tjänst Check-in Deals och hur det har gått.

Katarina Chowra och Charlotte Wormbs, båda affärsutvecklare på Mobile Marta, som bland annat gav tips om hur en app eller mobilwebbsida skulle passa företagets verksamhet bäst.

Claes Eriksson, Account  Manager på Google, som hade en spännande föreläsning om tillbakablickar från mobilens tillväxt och vad som kan hända i framtiden i Googles värld.

Inlagt av gästbloggare Louise Richardson.

Foto: Mynewsdesk

1 kommentar

  1. Bra sammanfattning och kul att du gillade konferensen!