Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

26 nov 2014

YouTube tar över TV-tittandet

YouTube

Nu tar YouTube över vanligt TV-tittande. En daglig räckvidd av 1,3 miljoner tittare och 25 procent av tittandet, räknat i tid, på webb-TV. Så såg det ut under tredje kvartalet i år, enligt analysföretaget Mediavision, som följer utvecklingen av den svenska TV- och streamingmarknaden. Vanligt TV-tittande har minskat med fyra procent under året.

YouTube är därmed den största streamingtjänsten i Sverige, medan SVT är den som lyckas bäst av de svenska aktörerna med 13 procent av webb-tv-tittandet, enligt Mediavision.

Analysföretaget menar också att svenska konsumenters intresse för rörlig bild aldrig har varit större. Och rörlig bild över nätet har vuxit explosionsartat de senaste åren.

Kanske något att tänka på för den som vill synas mer. En satsning på YouTube kan vara en god affär. Här och här hittar du tips från google om hur du kan skapa effektivare videoannonser och hur du optimerar din videokampanj. Och här hittar du tips på vad du kan använda din Youtube-kanal till.

Inlagt av: Mari Dahl

Foto: Mari Dahl

Kommentarsfältet är stängt