Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

26 apr 2012

Hur doftar teknologi?

Som en sprillans ny MacBook Pro kanske? Gillar du den doften kan du kanske snart köpa parfymen Eau de MacBook Pro med inslag av plast, bläck på papp och aluminium. Tänk att få uppleva lyckan av att gång på gång öppna en kartong med en ny dator.

Hittills har doft varit ett relativt outnyttjat marknadsförings- och profileringsverktyg. Trots att faktiskt tre fjärdedelar av våra känslor påverkas av vårt luktsinne. Noggrant utvalda dofter kan framkalla starka, positiva band till varumärket. Och öka köpsuget.

Ett av de första bolagen att jobba med sinnesmarknadsföring var Singapore Airlines som ända sedan 90-talet förstärker sitt varumärke med den patenterade doften Stefan Florida Waters. Enligt en artikel i Bloomberg Business Week finns det dock numera ett flertal udda dofter på marknaden – vad sägs om dollarsedlar, bensin, motorolja, fönsterputs och Play Doh (lera).

Doften Eau de MacBook Pro har tagits fram av den australiensiska parfymspecialisten Air Aroma – inte på uppdrag av Apple som man kunde tro utan av tre konstnärer, som ska använda den vid en utställning. Undrar dock hur Apple ställer sig till snyltandet på en av deras produkter?

……………………………………………………………………………………………………

Vi har skrivit tidigare om dofter här på Plyhmbloggen:

Den manipulerade näsan om bl a Rolls Royce och vådan av att ändra en inarbetad doft, om oleanderdoftande stickgarn, som 1991 var först att registreras i USA och om en tillverkare av tennisbollar som lyckats ”skydda” doften av nyklippt gräs.

Påverkar hörseln smakupplevelsen som tar upp frågan ”Hör du vad det smakar?”

Ovanstående material om MacBook Pro är till stor del hämtat från artikeln Dofta som en MacBook Pro i Dagens Nyheter.

Inlagt av Birgitta Plyhm

Bild:

Flickr

Kommentarsfältet är stängt