Detta är en fråga som väldigt många ställer men som inte heller har något givet svar – publicerar du för ofta kan företagets följare uppleva det som tjatigt och publicerar du för sällan kanske fansen glömmer bort dig totalt.
Hur ofta är då ultimat och finns det egentligen något som är rätt eller fel? Den viktigaste tumregeln är att posta ett inlägg när du har något vettigt att säga – tycker fansen inte att de senaste inläggen varit bra kommer de tillslut att sluta att följa ditt företag. Publicera därför inget bara för skrivandets skull.
Enligt Robert Andersson som driver bloggen Facebookskolan bör du som företag posta något på Facebook minst en gång per dag. Detta eftersom ca 90-95% av alla fans aldrig återkommer till en sida efter att de gillat den. Största chansen att fånga deras uppmärksamhet är därför via deras nyhetsflöde och för att hamna där måste du ju publicera nya inlägg. En uppdatering om dagen kan låta som mycket men det behöver egentligen inte vara så tidskrävande. Oftast är en rolig bild tagen med mobilen eller ett personligt tilltal bland de populäraste inläggen!
Alla fans är unika
Eftersom alla fans också är unika är det viktigt att ha detta i åtanke när du publicerar ett inlägg. Du bör exempelvis testa att publicera olika dagar och vid olika tidpunkter för att ta reda på vilken dag inläggen når flest och om det är på morgonen, kvällen eller mitt på dagen. Det är även viktigt att variera sina inlägg eftersom olika inlägg attraherar och engagerar olika fans. Skriv därför variationsrika inlägg för att tilltala så många som möjligt.
Organisationens storlek spelar in
Hur ofta man ”bör” göra statusuppdateringar på sin företagssida är naturligtvis också beroende på hur stor organisationen är. Dina följares respons och engagemang är en av de viktigaste fingervisningarna för vilka statusuppdateringar som går hem och vilka tidpunkter som är de bästa för just ditt företag att publicera på!
Vill du veta mer om hur ditt företag kan nå framgång på Facebook? Läs mer på länkarna nedan:
Skydda dina Facebookfans från hot och kränkningar
Facebook Timeline hjälper dig att berätta din historia
Inlagt av Louise Richardson
Bild – Big Ben