Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

11 jan 2010

Kommunikationsdirektör i snålblåst

Protester mot Vattenfall
 

 

 

 

 

Elisabeth Ström är nytillträdd kommunikationsdirektör på Vattenfall. Ingen avundsvärd uppgift precis. Om man inte älskar extrema utmaningar förstås. Det ansågs säkert vara ett tufft jobb redan när Elisabeth tackade ja till uppgiften, men nyheten om  Vattenfalls pantsättning och de övriga frågor som kom i dagen i november ökade belastningen dramatiskt.

I en intervju i SvD i fredags berättade Elisabeth om dagsläget och förväntningarna på framtiden. Man förstår att även om hon är väl meriterad som informationschef på både Posten och Swedbank blev hon överraskad av medias snabbhet vid krisen i november. Högt på prioriteringslistan borde alltså ligga en väl genomarbetad krishanteringspolicy och träning av en snabbfotad organisation.

Det finns väl knappast heller något svenskt bolag med en mer tvistad bild av sin verksamhet. Som Elisabeth själv säger – ”är vi en europeisk koljätte eller ett svenskt energibolag som jobbar med vattenkraft”? Ja, det kan man verkligen undra. Vilken gigantisk kommunikativ uppgift att bringa ordning och reda i den soppan!

En renovering av Vattenfalls varumärke görs inte heller på en kafferast. Själv uppskattar Elisabeth att det kommer att ta 3 – 5 år. Och det verkar ju högst troligt. Det ska bli intressant att följa arbetet!

Syrliga kommentarer finns det gott om –  även visuella sådana.
Vattenfall Song på YouTube från 2007 – en käck inspelning, som med dagens perspektiv kommer i annan dager.

Se även tidigare inlägg om Vattenfall –  Trovärdig miljökommunikation?

Uppdatering 20100205: Dagens Media – ”Vattenfalls urusla krishantering förvånade”

Foto: Flickr
Inlagt av Birgitta

1 kommentar

  1. Smurftips skriver:

    […] Kommunikationsdirektör i snålblåstPlyhm om vattenfall. […]