Förra veckan hade vi nöjet att arrangera medieträning för en kund tillsammans med PR-nestorn Paul Ronge. Det var en intensiv dag med många intressanta frågor, somliga av potentiell kriskaraktär.
Krishantering kan ju bli aktuellt förr än vi tror – se bara den senaste tidens ”offer” – Carema, Telia Sonera, Annie Lööf, BRIS/Rädda Barnen/Majblomman om barnfattigdomen etc
Nedan följer en checklista med några punkter, som man bör ha i åtanke när/om man hamnar i en krissituation:
- Vad var det som hände? Hur kunde det hända?
- Vad ska vi göra åt det? Hur kan vi hjälpa ev drabbade?
- Vem bär ansvaret?
- Vad gör vi på lång sikt för att det inte ska hända igen?
- Hur kommunicerar vi med media och kunder etc under tiden?
Paul har funnits med tidigare här på Plyhmbloggen:
”Paul Ronge serverar tips och trix”
Och så kan vi förstås rekommendera hans bok ”När Janne Josefsson ringer – så klarar du pressen”.
Inlagt av Birgitta Plyhm
Foto: Louise