São Paulos borgmästare Gilberto Kassab förbjöd för fyra år sedan utomhusreklam i staden. Det var för Sydamerikas största stad en del i ”Cidade Limpa – Clean City law”, ett program i att bekämpa all form av föroreningar – i vattnet, luften och visuellt. När man ser på youtube-klippet ovan blir skillnaden minst sagt slående.
I början var oron stor att det skulle slå hårt inte bara mot reklam- och annonsbranschen utan framför allt mot näringslivet, som blev berövade en del av sina marknadsföringsmöjligheter. Nu, efter tre års förbud, är staden fortfarande ren från utomhusreklam. 20 miljoner invånare vaknar varje dag och blickar ut mot en omgivning som är betydligt mer fysisk, utan skyltar, planscher, stortavlor och liknande.
Hur gick det då för reklam-/annonsbranschen och näringslivet? Berövade en kanal satte fart på kreativiteten och frigjorde inte minst reklampengar. För att tidigare kunna synas i bruset krävdes det väsentliga investeringar i reklamutrymme, pengar som nu används till annat.
Insikten kom att man måste komma närmare sina målgrupper. Det har i sin tur resulterat i att São Paulos reklammakare är världsledande på sociala media på internet. Den världsomspännande reklamkoncernen Publicis står just i begrepp att köpa Talent, en brasiliansk byrå. Andra globala varumärken väljer att ha Brasilien som ett globalt nav för sin marknadsföring.
Dagens Media publicerade en enkät om hur våra riksdagsrepresentanter ser på reklamen. Hela 22 % av dem anser att ”reklam har inte någon viktigt funktion alls att fylla i ett samhällsekonomiskt perspektiv”. Undrar vilken planet de bor på? Kanske São Paulo skulle kunna fungera, inte riktigt så som de resonerat, men en win-win situation för såväl dem som reklammakare, näringsliv och allmänhet.
Vad tycker du, ska vi låta kreativiteten ta andra former även här? Bloggaren Hållplats Hådén skrev om detta 19 juli 2010.
Inlagt av Gästbloggare Jakob Ivarsson/Stakeholder communication
Panel member Reportwatch.net Annual Report on Annual Reports
[…] This post was mentioned on Twitter by Jerry Silfwer, Mattias Sjöstrand. Mattias Sjöstrand said: RT @DoktorSpinn: Smurftips: Reklamförbudet ökade kreativiteten http://bit.ly/ciiEnI […]
[…] Reklamförbudet ökade kreativiteten“Insikten kom att man måste komma närmare sina målgrupper. Det har i sin tur resulterat i att São Paulos reklammakare är världsledande på sociala media på internet. Den världsomspännande reklamkoncernen Publicis står just i begrepp att köpa Talent, en brasiliansk byrå. Andra globala varumärken väljer att ha Brasilien som ett globalt nav för sin marknadsföring.” […]
Hörde på P1 nu i morse om valet i Brasilien. Här gäller en nationell restriktion i valaffischeringen inför valet, allt för att stävja hejdlös affischering. Resultatet är att affischeringen blir mer mobil – nedtagbara affischer som vaktas under tiden de är uppe, oftast bara dagtid, propaganda från cyklar, motordito och rullskridskor, what else!. Vore kanske något för vårt nästa val. Kanske kreativiteten i utformning och budskap rentav också gynnas!
Ja tack, mer kreativitet och nya former! :) Tack för intressant läsning.
Oj, oj, oj, så kan man väl inte göra!
Det kommer aldrig att funka!
Så har ingen annan gjort, så varför ska vi…
(ni säkert har hört klagovisorna förut)
SUPERBRA att tvinga sin hjärna att tänka i nya banor.
Att ta fram annorlunda lösningar måste ju vara varje
kreativ individs drömscenario. Och vilka fantastiska och nya affärsmöjligheter som öppnar sig.
Jag blir lycklig i varje synaps — PA